جمعه 15 تیر 1403
اکوبان نیوز گزارش می دهد؛

فولاد خوزستان پایبند به کاهش و مدیریت مصرف منابع آبی

تصفیه و بازگردانی پساب صنعتی فولاد خوزستان با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای محقق شد توجه مدیران و سیاست‌گذاران شرکت فولاد خوزستان به حفظ منابع آب با توجه به آب و هوای خشک و نیمه خشک ایران باعث شده تا این بنگاه اقتصادی پروژه‌های متعددی در زمینه کاهش مصرف آب در این مجموعه و بازگردانی پساب‌های صنعتی اجرایی کند.

به گزارش اکوبان؛ این پروژه‌ها از سویی کاهش مصرف آب به‌ازای تولید هر تن فولاد را دنبال می‌کند و از سوی دیگر با تصفیه پساب صنعتی و بازگردانی آن به واحدهای تولید، باعث می‌شود تا میزان نیاز فولاد خوزستان به برداشت آب از منابع طبیعی استان کاهش یابد.

اجرای پروژه‌های کاهش مصرف آب در بنگاه‌های تولیدی از سویی کاهش هزینه‌های مصرفی مجموعه‌ها را درپی دارد و از سوی دیگر با توجه به اهمیت حفظ منابع آبی برای محیط زیست در زمره پروژه‌های مسئولیت اجتماعی نیز طبقه‌بندی می‌شود. مزایای حفظ منابع آب و کاهش مصرف باعث شده تا شرکت فولاد خوزستان پروژه‌های متعددی در این زمینه تصویب و اجرایی کرده و در این راستا متقبل هزینه‌های قابل توجهی شود.

میزان مصرف آب در صنعت فولاد کنترل شده و به مراتب پایین‌تر از بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در حوزه صنعت و بخش کشاورزی است؛ با این وجود اهمیت کنترل مصرف آب در کشور و توجه فعالین بخش فولاد به این مهم باعث شده تا شرکت‌های بزرگ فولادی کشور درصدد اجرای پروژه‌هایی به منظور کاهش مصرف آب و همچنین استفاده از روش‌هایی برای تامین منابع آبی خود از محل آب‌های بازیافتی باشند.

به گزارش اکوبان کاهش مصرف آب و تعریف پروژه‌هایی در زمینه استفاده از پساب در زمره مسئولیت اجتماعی شرکتی قرار می‌گیرد. بنگاه‌های تولیدی از منابع طبیعی نظیر آب، منابع معدنی و… بهره گرفته و بنابراین لازم است تا نسبت به منابع طبیعی متعهد عمل کنند؛ مدیران و سیاست‌گذاران شرکت فولاد خوزستان درک دقیق و درستی از تعهد این بنگاه تولیدی نسبت به منایع طبیعی دارند و همین موضوع باعث شده تا ظرف سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در زمینه کاهش برداشت از منابع آبی کشور تعریف کنند. به‌روزرسانی تجهیزات به‌منظور کاهش مصرف در بخش‌های مختلف تولید و اخذ روش‌هایی برای بازگردانی پساب صنعتی و تصفیه آن با هدف بازگشت به چرخه تولید از جمله مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد خوزستان در زمینه کنترل و کاهش مصرف آب است. این پروژه‌ها نیاز این شرکت فولادی به برداشت آب خام از کارون را کاهش داده و در نتیجه به حفظ منابع طبیعی کمک بزرگی می‌کند.

 

استفاده فولاد خوزستان از پساب صنعتی

بازیافت پساب به حفظ منابع آب کمک می‌کند. اهمیت این امر در کشوری مانند ایران که به‌لحاظ آب و هوایی در منطقه گرم و خشک قرار دارد بیشتر است. طرح تصفیه پساب فولاد خوزستان و بازچرخانی به‌عنوان بازیافت در صنعت ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور مدیریت مصرف آب در این مجموعه تعریف شد و ظرف سال‌های اخیر اجرایی شد.

از جمله پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان به منظور کاهش میزان برداشت آب از منابع اولیه نظیر آب کارون و سایر منابع آبی نظیر آب‌های زیرزمینی؛ احداث و راه‌اندازی پروژه تصفیه خانه شیمیایی پساب در این مجموعه بزرگ فولادی بود. با اجرای این پروژه فولاد خوزستان به‌عنوان اولین شرکت فولادی در کشور توانست از طریق تصفیه تکمیلی بروش اسمز معکوس بخش اعظم پساب صنعتی تصفیه شده خروجی خود را مجدداوارد سیکال مصرف داخلی کند. این پروژه در سال گذشته به اتمام رسید؛ و پساب صنعتی تصفیه شده وارد مدار تولید در این شرکت فولادی شد. با اجرای این پروژه؛ شرکت فولاد خوزستان موفق به تولید ۷۵۰ متر مکعب در ساعت آب با راندمان ۸۵ درصد شد.

مهم‌ترین مزیت این پروژه کاهش نیاز این شرکت فولادی به برداشت آب از منابع طبیعی بود؛ در عین حال با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه فرصت اشتغالزایی 100 نفری به‌طور مستقیم و اشتغالزایی غیر مستقیم برای 850 نفر مهیا شد.

 

بهبود کیفیت آب، مصرف را کاهش می‌دهد

به گزارش اکوبان شرکت فولاد خوزستان با هدف کاهش مصرف برداشت آب از منابع طبیعی؛ علاوه بر اجرای پروژه‌های بازگردانی پساب صنعتی، نسبت به کاهش مصرف آب در واحدهای مختلف تولیدی نیز اقدام کرده است. بهبود کیفیت آب ورودی از جمله مهم‌ترین راهکارها برای کاهش مصرف آب در یک مجموعه فولادی است. در عین حال از آنجاییکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی در یک واحد فولادسازی به‌منظور خنک‌سازی بخش‌های مختلف استفاده می‌شود؛ بهبود تجهیزات خنک‌کننده نیز می‌تواند به کاهش مصرف آب کمک شایانی داشته باشد.

کاهش مصرف آب در یک مجموعه تولیدی علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث کاهش هزینه تولید نیز می‌شود و از این منظر نیز موضوعی با اهمیت است. ازآنجایی‌که کاهش قیمت تمام‌شده عامل مهمی در افزایش قدرت رقابت به شمار می‌رود، هر مجموعه به دنبال کاهش مصرف مواد است تا از هزینه‌های تولید خود بکاهد. با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده در مجتمع فولاد خوزستان، سهم آب در قیمت تمام‌شده محصول فولاد خوزستان حدود 1/0 درصد است.

شرکت فولاد خوزستان به‌منظور بهبود کیفیت آب وروردی به این مجموعه نسبت به احداث تصفیه‌خانه فولاد خوزستان اقدام کرده است؛ فعالیت این تصفیه‌خانه باعث می‌شود تا کیفیت آب ورودی به این مجموعه افزایش یابد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر کاهش مصرف آب دارد.

البته تصفیه آب نیز شامل هزینه می‌شود؛ بنابراین اگرچه با تصفیه آب ورودی، از میزان مصرف آن در خطوط تولید فولاد کاسته می‌شود؛ اما این امر هزینه تامین آب را افزایش می‌دهد. اما از آنجاییکه شرکت فولاد خوزستان تنها به دنبال کاهش هزینه نیست و کاهش مصرف آب را به‌عنوان مسئولیت مهم اجتماعی مد نظر دارد؛ بنابراین تصفیه آب علی‌رغم صرف هزینه در اولویت این شرکت فولادی قرار دارد.

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/i3wz
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان