دوشنبه 18 تیر 1403
اکوبان نیوز گزارش میدهد؛

تداوم زیان ذوب آهن

همان‌طور که می‌دانید فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورها است. فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژی است به‌طوری‌که می‌توان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادی با خواص بسیار جالب و متفاوت تولید کرد. عناصر آلیاژی فولاد شامل کربن، مس، گوگرد، فسفر و نیکل می‌باشد.

به گزارش اکوبان، اصلی‌ترین شرکت‌های تولید کننده فولاد در ایران شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان و فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع فولاد آلیاژی یزد و چند شرکت دیگر هستند.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بازار دوم بورس تهران با نماد ذوب شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است و سازمان تأمین اجتماعی با مالکیت نزدیک به ۵۶ درصد از سهام ذوب، سهامدار اصلی شرکت ذوب آهن اصفهان است و شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان و شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان نیز دیگر سهامداران عمده ذوب آهن بشمار می‌روند.

شرکت ذوب آهن اصفهان محصولات خود را علاوه بر داخل کشور صادرات نیز می‌کند. این شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند 1402 مقدار ۲ میلیون ۵۵۲ هزارتن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. این مقدار فروخته‌شده نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود ۵ درصد کاهش یافته است

جایگاه ذوب در صنعت فولاد

میزان تولید فولاد خام (هزار تن) شرکت‌های برتر فولادی و جایگاه شرکت ذوب‌آهن اصفهان از نظر تولید این‌طور نشان می‌دهد که شرکت ذوب‌آهن اصفهان بعد از فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در رتبه سوم قرار دارد. در سال ۱۴۰۲ میزان تولید فولاد خام ذوب‌آهن ۲۵۳۵ تن بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۲۷۲۱ تن بوده، کمتر شده است.

نحوه عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان

فروش محصولات ساختمانی از طریق عرضه در بورس کالا انجام می‌شود. این محصولات عمدتا شامل تیرآهن و میلگردهای ساختمانی است. عمده فروش محصولات صنعتی مانند ریل، کلاف، میلگردهای ساده کششی، ورق سازه‌های فلزی، آرک و… نیز از طریق بورس انجام می‌شود. همچنین این محصولات از طریق سایت شرکت به‌صورت اینترنتی نیز به‌فروش می‌رسد.

فروش ماهانه ذوب آهن

ذوب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد فروش داشته است که نسبت به میانگین ماهانه سال گذشته که ۴.۷۷۳ میلیارد بود کاهش ۳۲% دارد.

جمع تولیدات شرکت ۱۸۵ هزار تن بود که نسبت به اسفندماه رشد ۱۲.۹% دارد. میانگین تولید ماهانه ذوب‌آهن در سال مالی ۱۴۰۲ برابر ۲۱۱.۳۳۴ تن بود.

مقدار فروش شرکت برابر ۱۳۵.۳۶۴ تن گزارش شد که نسبت به میانگین سال قبل (ماهانه ۲۱۲.۹۰۶ تن) افت ۳۶% دارد.

گزارش ماهانه ذوب نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ موفق به فروش ۳ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد ۱۶ درصدی داشته است.

همچنین گزارش ماهانه ذوب از نظر مقداری نشان می‌دهد که در اردیبهشت ۱۴۰۳ موفق به فروش ۱۵۱,۶۷۰ تن محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است.

جمع تولیدات شرکت ۲۲۹ نیز در این ماه هزار تن گزارش شده که مشابه اردیبهشت سال گذشته بوده؛ ولی مقدار فروش شرکت ۱۵۱ هزار تن ثبت شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته افت ۳۱% دارد.

نرخ فروش تیرآهن، شمش و میلگرد در فروردین به ترتیب ۲۶، ۲۱.۲ و ۲۳.۸ میلیون تومان گزارش شده که تغییرات قیمتی آنها در ۱۲ ماه گذشته به ترتیب برابر با ۱۰% رشد، ۹% افت و ۱۲% رشد بوده است. این نرخ‌ها نسبت به فروردین به طور متوسط بیشتر از ۵% افزایش داشتند.

مجموع فروش ذوب در دوره ۲ماهه برابر با ۷ همت بوده که ۲۶% کمتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است.

 کاهش زیان ذوب در سال ۱۴۰۲

شرکت ذوب‌آهن در ۱۲ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ به درآمدهای عملیاتی ۵۷ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است. این شرکت در این دوره سود ناخالص به میزانی هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان شناسایی کرده، این در حالی است که ذوب در دوره مشابه سال قبل زیان ناخالص به مبلغ ۹۹۷ میلیارد تومان ثبت کرده بود.

در نهایت هم ذوب به زیان خالصی معادل ۴ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان دست پیدا کرده که ۱۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل زیان آن کاهش‌یافته است.

سرمایه ذوب آهن اصفهان

مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت ذوب‌آهن اصفهان که در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. این شرکت در مجمع اخیر خود افزایش سرمایه ۸۴۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به تصویب رساند و این افزایش سرمایه طی روزهای اخیر به ثبت رسید.

بر اساس اطلاعاتی که در مجمع ذوب منتشر شد سرمایه شرکت از ۷,۰۷۷ میلیارد تومان به ۷۸,۹ همت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها طبقه زمین افزایش یافت.

در این مجمع درنهایت افزایش سرمایه ۸۴۳ درصدی شرکت ذوب‌آهن اصفهان به تصویب مجمع رسید و شرکت در حال پیگیری است که تا پایان سال این افزایش سرمایه ثبت شود

 

 

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/30tm
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان