چهارشنبه 13 تیر 1403
«اکوبان» گزارش می دهد:

توسعه یا عطش قدرت؟ برنامه گل گهر چیست؟

توسعه زنجیره فولاد از دهه 90 در دستور کار شرکت های معدنی قرار گرفت و امروز مجموعه های بزرگی همچون شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از مدعیان توسعه زنجیره ارزش است که با تدوین نقشه راه خود به دنبال قدرت طلبی و رقابت با مجموعه های فولادی است. شاید توسعه زنجیره ارزش در شرکت های معدنی منجر به ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود اما بی شک این موضوع می تواند رقابت منفی به همراه داشته باشد.

به گزارش اکوبان– شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تدوین نقشه راه ده ساله به سراغ چشم اندازی می رود که قدرتش نه تنها در منطقه کل گهر بلکه در زنجیره ارزش فولاد چندین برابر امروز شود.

سهم خواهی گل گهر از زنجیره ارزش باعث شد تا به سمت توسعه زنجیره فولاد رفته و در دسته فولادسازان قرار بگیرد در حالی که رسالت اصلی این مجموعه تامین مواد اولیه یعنی کنسانتره و سنگ آهن بود. با چنین نگاهی گل گهر در سال های پیش رو خود به یکی از رقبای جدی تولیدکنندگان فولاد تبدیل می شود و این در حالی است که به منابع اولیه یعنی معادن سنگ آهن دسترسی دارد.

هرچند تکمیل زنجیره ارزش از سیاست های دهه 90  محسوب می شود که توانست از صادرات مواد خام جلوگیری کند اما در کنار این موضوع ، ورود معدنی ها به صنعت فولاد می تواند رقابتی منفی را به همراه داشته باشد که حالا پرچمدار آن بزرگان سنگ آهن از جمله گل گهر است.

نگاهی به حضور و سهامداری شرکت گل گهر در مجموعه های حاضر در استان کرمان، نشان می دهد این شرکت به دنبال فرمان روایی در منطقه است. درواقع رسیدن به این جایگاه برای گل گهر بسیار حائز اهمیت است و با حضور در پروژه های مهم مثل خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران قدرت خود را به رخ سایر شرکت ها کشیده است.

ورود گل گهر به عرصه تولید ورق نیز می تواند آن را به رقیبی برای دیگر تولیدکنندگان ورق تبدیل کند و این در حالی است که پروژه ورق 3  میلیون تنی هات شارژ آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.

اما فعالیت های گل گهر تنها به حوزه سنگ آهن و فولاد ختم نمی شود و ورود به حوزه های دیگر نشان می دهد این مجموعه عطش قدرت در سر دارد. حضور در میان اعضای کنسرسیوم جانجا و فعالیت در حوزه مس نشان می دهد پا را فراتر از این حوزه گذاشته بیشتر به دنبال سهم خواهی بیشتر است.

نگاهی به مجمع اخیر این مجموعه نشان می دهد، تمرکز اصلی گل گهر بر اجرای طرح های فولادی خود و همچنین سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای  شرکت های زیر مجموعه نشان می دهد بیش از اندازه گل گهر از رسالت اصلی خود یعنی فعالیت در حوزه معدن دور شده است و تمرکز اصلی خود را برروی توسعه حلقه های فولادی گذاشته است. این موضوع می تواند زنگ خطری برای توسعه اکتشافات وسرمایه گذاری این مجموعه در حلقه های بالادستی باشد هرچند که اکتشافات را جزو برنامه های چشم انداز 1410 قرار داده است اما تمرکز بر روی حوزه فولاد می تواند فعالیت در بخش های بالادست را کاهش دهد.

درواقع گل گهر امروز در کنار توسعه قدرت خود به دنبال رقابتی شدید با فولادی ها است که باید دید نتیجه آن چقدر مثبت خواهد بود.

 

 

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/0xre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان