جمعه 15 تیر 1403
اکوبان نیوز گزارش میدهد؛

اولین گام محکم فولاد خوزستان در مسیر افزایش تولید/رشد تولید بر درآمد فخوز افزود

افزایش تولید و رشد قیمت‌های پایه بر درآمد فولاد خوزستان از تولید و فروش محصولات خود در بازارهای داخلی ظرف فرودین امسال افزود. در این بازه زمانی فولاد خوزستان موفق به افزایش 23 درصدی در تولید آهن‌اسفنجی و رشد 21 درصدی در تولید شمش بلوم و بیلت شد. در عین حال ظرف فروردین امسال بالغ بر 66 درصد بر درآمد این شرکت از فروش داخلی بلوم و بیلت فولادی و 55 درصد بر درآمد حاصل از فروش اسلب افزوده شد. به این ترتیب دومین فولادساز بزرگ کشور اولین گام در مسیر رشد تولید را محکم و قوی برداشت تا تحقق شعار اقتصادی سال میسر شود.

به گزارش اکوبان؛ بررسی داده‌های تولید و فروش شرکت فولاد خوزستان ظرف فروردین امسال از بهبود عملکرد این شرکت فولادی ظرف اولین ماه از سال 1403 حکایت دارد؛ این رشد تولید و درآمد حاصل از فروش در سالی که «جهش تولید» نامگذاری شده است از عزم مدیران این مجموعه در جهت تحقق شعار سال حکایت دارد.

فولاد خوزستان دومین فولادساز کشور است که به تولید انواع شمش فولاد از بلوم و بیلت تا اسلب با کیفیت شهره دارد؛ کیفیت شمش فولاد خوزستان باعث شده تا محصولات این مجموعه در بازار داخلی و صادراتی مشتریان متعددی داشته باشد. این مجموعه فولادی علاوه بر واحدهای ذوب؛ دارای 3 واحد احیا آهن نیز هست و درواقع در زمره بزرگترین تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی کشور قرار دارد؛ البته عمده آهن‌اسفنجی تولید شده در این شرکت به مصرف داخلی می‌رسد اما مازاد آن در بازارهای داخلی عرضه شده و بخشی از نیاز سایر واحدهای فولادی به این محصول مهم را مرتفع می‌کند. این شرکت فولادی ظرف سال‌های اخیر نسبت به سرمایه‌گذاری در حلقه‌های ابتدایی زنجیره آهن و فولاد از معدن تا گندله نیز اقدام کرد و به این ترتیب بخش عمده‌ای از نیاز این شرکت به مواد اولیه از معادن و واحدهای فرآوری در اختیار خود تامین می‌شود. این موضوع باعث شده تا در وهله ابتدایی فولاد خوزستان در تامین مواد اولیه نگرانی نداشته باشد و در عین حال؛ استفاده از مواد اولیه تحت اختیار این مجموعه از هزینه‌های تولید آن کاسته و بر قدرت رقابت آن در بازارهای داخلی و بین‌المللی بیفزاید.

 

رشد 23 درصدی تولید آهن‌اسفنجی

بررسی داده‌های منتشر شده در سامانه کدال از آن حکایت دارد که ظرف فروردین 1403 شرکت فولاد خوزستان بالغ بر 480 هزار تن آهن‌اسفنجی تولید کرد؛ این در حالی بود که این شرکت فولادی ظرف مدت مشابه در سال قبل 388 هزار تن از این محصول را تولید کرده بود؛ به این ترتیب میزان تولید آهن‌اسفنجی فولاد خوزستان ظرف این بازه زمانی ماهانه رشدی 23 درصدی در بازه سالانه داشت. به بهره‌برداری رسیدن واحد احیا مستقیم زمزم 3 ظرف روزهای پایانی سال گذشته از مهم‌ترین دلایل رشد تولید آهن‌اسفنجی در این شرکت فولادی بود. واحد زمزم 3 ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و 760 هزار تن آهن‌اسفنجی را دارد که این ظرفیت قابل ارتقا به 2 میلیون تن محصول در سال نیز هست.

به گزارش اکوبان شرکت فولاد خوزستان ظرف فروردین امسال بالغ بر 21 هزار و 853 تن از آهن‌اسفنجی تولید این شرکت را در بازارهای داخلی عرضه کرد و به فروش رساند. درآمد حاصل از فروش این محصول برای شرکت بالغ بر 2 هزار و 847 میلیارد ریال بود. این آهن‌اسفنجی مازاد نیاز واحدهای ذوب فولاد مجموعه بود. البته شرکت فولاد خوزستان طرح‌های توسعه‌ای در زمینه رشد تولید شمش فولاد و حرکت به سمت تولید ورق فولادی را نیز مد نظر دارد که با اجرایی شدن این پروژه‌ها، نیاز این مجموعه به آهن‌اسفنجی افزایش پیدا می‌کند. اما تا زمان تحقق طرح‌های توسعه فولاد خوزستان، این شرکت نقشی مهم در تامین نیاز سایر فولادسازان کشور در تامین مواد اولیه ایفا خواهد کرد.

 

رشد 66 درصدی درآمد فروش بیلت/ افزایش 55 درصدی درآمد فروش اسلب

شرکت فولاد خوزستان ظرف فروردین امسال بالغ بر 236 هزار تن شمش بلوم و بیلت و 109 هزار تن اسلب فولادی تولید کرد؛ این در حالی بود که ظرف زمان مشابه در سال قبل یعنی فروردین 1402، این مجموعه بالغ بر 195 هزار تن بلوم و بیلت و 156 هزار تن اسلب تولید کرده بود. به این ترتب ظرف فروردین امسال 21 درصد بر میزان تولید بلوم و بیلت فولاد خوزستان افزوده شد؛ اما 47 هزار تن از میزان تولید اسلب در این شرکت کاسته شد.

به نظر می‌رسد با توجه به تقاضای بالاتر برای بلوم و بیلت فولادی شرکت فولاد خوزستان ظرف فروردین امسال بر تولید این محصولات متمرکز شده است.

به گزارش اکوبان درآمد فولاد خوزستان از فروش شمش بلوم و بیلت در بازار داخلی ظرف فروردین امسال به 31 هزار و 829 میلیارد ریال رسید؛ این رقم نسبت به درآمد این مجموعه از فروش این محصولات در دوره مشابه قبل یعنی فروردین 1402 رشدی 66 درصدی داشت. بخشی از جهش درآمد نتیجه رشد 21 درصدی تولید این محصولات در فولاد خوزستان بود و بخشی دیگر نتیجه افزایش قیمت این محصولات در بازار داخل ظرف بازه سالانه رقم خورد. تورم عمومی زمینه افزایش بهای تمامی محصولات در کشور را فراهم کرده و این موضوع در رشد درآمد حاصل از فروش شمش فولاد نیز نمایان است. البته هزینه‌های تولید نیز در این زمان متناسب با تورم رشد داشته و افزایش 66 درصدی درآمد حاصل از فروش به رشد سودآوری به همین میزان منجر نخواهد شد.

اگرچه از میزان تولید اسلب در فولاد خوزستان ظرف فروردین امسال نسبت به فروردین 1402 کاسته شد؛ اما بر میزان فروش این محصول افزوده شد. درواقع این شرکت با هدف تامین نیاز صنایع داخلی، در این زمان بر فروش داخلی متمرکز شد و 105 هزار تن از محصول تولیدی خود را به صنایع داخلی به فروش رساند. این در حالی بود که میزان فروش داخلی اسلب فولاد خوزستان در فروردین 1402 برابر 78 هزار تن محصول بود. درآمد فولاد خوزستان از فروش اسلب در بازار داخل ظرف فروردین 1403 به 23 هزار و 831 میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به درآمد این شرکت فولادی در زمان مشابه قبل جهشی 55 درصدی داشت. رشد حجم فروش در بازار داخلی و افزایش نرخ پایه در این افزایش 55 درصد درآمد حاصل از فروش در بازار داخل موثر بود.

 

تمرکز بر بازار داخل از صادرات فولاد خوزستان کاست

به گزارش اکوبان شرکت فولاد خوزستان ظرف فرودین امسال تنها 7 هزار و 984 تن بلوم و بیت تولیدی خود را روانه بازارهای صادراتی کرد؛ این در حالی بود که این شرکت فولادی در زمان مشابه در سال قبل 59 هزار و 851 تن از این محصولات را صادر کرده بود. نیاز بازار داخل به این محصولات و البته دشوار شدن مسیر صادرات زمینه‌ساز این کاهش فروش صادراتی شرکت فولاد خوزستان شد.

مجموع درآمد شرکت فولاد خوزستان از فروش تمامی محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی ظرف فرودین امسال به 60 هزار و 95 میلیارد رسال رسید که این رقم نسبت به کل درآمد این مجموعه از فروش این محصولات در فروردین 1402 حدود 28 درصد بیشتر بود.

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/h7ct
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان