دوشنبه 18 تیر 1403

رشد سوددهی «کچاد»

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در آخرین گزارش عملکرد خود در کدال از افزایش 27  درصدی سوددهی خود خبر می دهد.

به گزارش اکوبان-شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از مهمترین مجموعه های معدنی استان یزد که در حوزه زنجیره ارزش فولاد فعالیت دارد، توانسته یکی از بازیگران اصلی این حوزه باشد و سال به سال برای توسعه فعالیت های خود تلاش کند.

هرچند در سال های گذشته نگرانی هایی در زمینه ذخیره معدنی این مجموعه مطرح بود، اما چادرملو توانست با ورود به انومالی های جدید و توسعه اکتشافات خود، این نگرانی ها را کاهش داده و حضور خود در بازار بازار را بیش از پیش کند.

اما در این بین گزارش های منتشر شده بر روی کدال یکی از بهترین داده هایی است که می توان براساس آن عملکرد شرکت ها را بررسی و بر بوته نقد گذاشت.

هرچند آخرین گزارش منتشر شده در کدال برای نماد «کچاد» گزارش عملکرد 9  ماهه و همچنین گزارش ماهانه فروردین ماه سال جاری است اما از بررسی همین آمار می توان به نتایجی دست یافت که امروز کچاد در چه وضعیتی قرار دارد. البته گزارش یک ماهه فروردین درباره میزان تولید در این مجموعه و در بخش های مختلف است.

اما نگاهی به گزارش 9  ماهه نشان می دهد در بخش هایی عملکرد چادرملو با رشد و در بخش هایی  برای ثبت این رشد با افزایش هزینه ها همراه بود.

امارهای نشان می دهد درآمدهای عملیاتی در 9  ماهه 1402  نسبت به مدت مشابه سال قبل خود با افزایش 25  درصدی همراه است. اما کچاد برای دستیابی به این رشد با افزایش بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی به میزان 51  درصد همراه بوده است. برای این موضوع افزایش قیمت ارز و هزینه های تولید را نمی توان بی تاثیر دانست.

اما در نهایت سود (زیان) ناخلص در این مجموعه در مدت زمان یاد شده  رشدی 16  درصدی داشته است.

البته آن چیزی که در نهایت برای سهامداران مهم است میزان  سود پایه هر سهم است. چادرملو توانست در 9  ماهه اول سال 1402  این سود را 27 درصد افزایش و به 17 تومان به ازای هر سهم برساند.

نکته قابل تامل آن است که هرچند هزینه عملیات ها افزایش یافته اما این مجموعه در بخش تولید و فروش (داخلی و صادراتی) عملکردی را ثبت کرده است که میزان سوددهی آن 27  درصد افزایش یافته است. این افزایش سوددهی نشان می دهد برنامه های چادرملو در راستای توسعه هر چه بیشتر است.  اما از سویی دیگر رشد سوددهی می تواند بر میزان حمایت سهامداران از نماد «کچاد» نیز اثر داشته و نقش آفرینی این مجموعه در گروه فلزات را در بورس بیش از گذشته کند.

اما از نگاهی دیگر افزایش درآمدها و سوددهی چادرملو منجر به افزایش فعالیت های این مجموعه در حوزه مسئولیت های اجتماعی در منطقه و ارتقای سطح کیفی زندگی مردم منطقه خواهد شد. درواقع چنین عملکردی  بازی دو سر برد برای مجموعه چادرملو و مردم منطقه و در نهایت  توسعه بخش معدن خواهد بود.

فراموش نکنیم بخش معدن یکی از اساسی ترین ستون های اقتصاد کشور به ویژه در شرایط تحریمی است که شرکت های بزرگی همچون چادرملو نقش آفرینان اصلی آن هستند.

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/89rw
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان