دوشنبه 18 تیر 1403
اکوبان نیوز گزارش میدهد؛

فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران هوشیار و صبور/ فخوز در انتظار بازگشت مثبت

در شرایطی که بازار سرمایه کشور با چالش ریزش مستمر ارزش متاثر از ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های تحمیلی ناشی از سیاست‌گذاری نادرست مواجه است؛ شناسایی سهم‌های ارزنده و آینده‌دار و معرفی آن به فعالان بازار سرمایه راهی مناسب برای حفظ نقدینگی در این بازار مولد و جلوگیری از سوق آن به سمت بازارهای سوداگرانه است. معرفی موفقیت‌های فخوز در تولید و فروش داخلی و صادراتی و برنامه‌های توسعه‌ای آن؛ فعالان بازار سرمایه را به سمت خرید این دارایی سوق می‌دهد. البته تغییر رویکرد سیاست‌گذار و عدم وضع مصوبات آسیب‌زننده به تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز در اعتماد مردم به سرمایه‌گذرای در واحدهای تولیدی ضروری است.

به گزارش اکوبان نیوز؛ ارزش هر واحد فخوز تا نیمه خرداد ماه به 3353 ریال رسید؛ ظرف عمده روزهای سپری شده جریان غالب بر بازار سرمایه کشور منفی بوده و همین موضوع باعث شده تا وضعیت بر وفق مراد سهامداران فخوز نیز نباشد و از ارزش هر سهم از این شرکت فولادی در بازار سرمایه کشور کاسته شود. با این وجود بررسی داده‌های تولید و فروش شرکت فولاد خوزستان ظرف سال قبل و پیش‌بینی بهبود آن برای امسال، همچنین با در نظر گرفتن پروژه‌های توسعه‌ای فخوز برای افق 1410 و تحقق تولید 13.6 میلیون تن فولاد در این افق باید اذعان کرد که فخوز سهمی به مراتب ارزنده و دارای آینده مناسبی است و بنابراین این قابلیت را دارد که با نرخی به مراتب بالاتر و فارغ از جریان حاکم بر بازار سرمایه کشور، معامله شود.

تغییر سیاست‌گذاری فرصت رشد ارزش را به بورسی‌ها می‌دهد

ظرف روزهای منتهی به دهه ابتدایی خرداد ماه بانک مرکزی از سیاست‌های ضد بازار سرمایه کاست و این موضوع باعث شد تا نمادهای بورسی پس از تحمل زیان چند هفته‌ای؛ مجدد وارد مسیر رشد ارزش شوند. با این وجود این رویه چندان ادامه‌دار نشد. تعلل در اجرای تصمیمات اخذ شده باعث شد تا بخشی از سرمایه‌گذاران ناامید شده و نسبت به خروج سرمایه از این بازار اقدام کنند. نظارت بانک مرکزی بر سود بانکی اولین مصوبه موثر بر بازار سرمایه است؛ درحالی که برخی شعب بانکی سود 30 درصدی به سپرده‌های بانکی ارائه می‌کنند؛ عدم تمایل به حضور در بازار سرمایه که با ریسک‌های متعددی مواجه است، طبیعی است. با این وجود ظرف هفته گذشته بانک مرکزی وعده داد تا بر نرخ سود بانکی شعب نظارت کند. در صورت تحقق این وعده می‌توان به افزایش ورود نقدینگی به بازار سرمایه امیدوار بود. نگرانی در خصوص استمرار معافیت مالیاتی یا لغو آن دیگر فاکتور اثرگذار بر بازار سرمایه است. اگرچه این مصوبه معافیت مالیاتی بورسی‌ها در شورای نگهبان تایید شد؛ اما همچنان بخشی از فعالان بازار نسبت به استمرار اجرای آن برای امسال تردید دارند.

در کنار موارد یاد شده 2 موضوع عدم تصویب نرخ خوراک و قیمت‌گذاری دستوری نیز همچنان به زیان شرکت‌های بورسی است و فعالان بازار همچنان منتظر حل و فصل و مشخص شدن نتیجه آن از حضور در بازار سرمایه خودداری می‌کنند.

درواقع عدم تعیین بهای خوراک واحدهای پتروشیمی‌ها و پالایشی نیز موضوع دیگری است که تاثیر منفی بر روند عمومی حاکم بر بازار سرمایه برجای گذاشته است. در ین حال اغلب صنایع کشور با چالش نرخ‌گذاری دستوری با توجه به کنترل نرخ ارز نمیایی مواجه هستند. این رویه به درآمدهای شرکت‌های تولیدی به خصوص صادرات‌محورها آسیب جدی زده و تاثیر منفی بر ارزش سهام آن‌ها وارد کرده است.

 

بهبود قریب الوقوع

هر واحد فخوز با نرخ 3353 ریال ظرف روز شانزدهم خرداد ماه معامله شد؛ که P/E گذشته‌نگر آن برابر 6.37 واحد بود؛ این نسبت از EPS برابر 536 که سودآوری این شرکت ظرف 12 ماه گذشته بوده حاصل شده است. این در حالی است که بهبود مستمر داده‌های تولید و فروش و رشد درآمدی این فولادساز می‌تواند باعث شود تا میزان واقعی این نسبت بهبود داشته باشد.

در عین حال P/E گروه فولاد در بازار سرمایه برابر 8 است؛ عموما P/E  شرکت به سمت P/E گروه خود حرکت می‌کند. در این شرایط قرار گرفتن نسبت P/E فخوز در نرخی کمتر از P/E گروه آن باعث می‌شود تا احتمال تقویت ارزش آن در میان مدت و میل به P/E گروه وجود داشته باشد.

تضعیف فخوز ظرف متاثر از جریان حاکم بر بازار سرمایه

ظرف 2 ماه و نیم سپری شده از سال جاری از ارزش فخوز در بازار سرمایه کاسته شد؛ البته این روند مربوط به ارزش این شرکت فولادی نبود. درواقع فخوز قربانی سیاست‌های نادرست در بازار سرمایه و خروج سرمایه‌گذراان از این بازار شد؛ این در حالی است که این نماد بورسی درحال حاضر در ارزنده‌ترین وضعیت قرار دارد و درواقع این عقب‌نشینی قیمتی فرصتی برای خرید  برای سرمایه‌گذاران هوشیار و صبور ایجاد کرده است.

ظرف روز پنجم فروردین ماه هر واحد فخوز با نرخ 4059 معامله می‌شد؛ این رقم تاروز شانزدهم خرداد ماه به 3353 رسید؛ در این بازه زمانی حدودا 70 روزه، ارزش این نماد بورسی کاهشی حدود 15درصدی داشت. این عقبگرد متاثر از پارامترهای اقتصادی و سیاست های تضعیف کننده بورس بود؛ این در حالی است که به واقع شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در وضعتی مناسبی به لحاظ سودسازی هستند. طرح های توسعه به قوت ادامه دارد و این موارد سودآوری آن ها در اینده را تضمین می کند. اما  در شرایط کنونی برخی فعالین بازار به سمت بازارهایی که در کوتاه مدت سودساز و جذاب هستند حرکت کرده‌اند. تغییر این رویه نیازمند تغییر رویکرد سیاست‌گذاران اقتصادی است.

اصلاح نرخ ارز نیمایی بازار سرمایه را جذاب می‌کند

تثبیت دلار نیمایی در محدوده‌ای باریک در شرایطی که نرخ ارز سودای صعودی قابل ملاحظه دارد به زیان تولیدکنندگان و شرکت‌های بورسی است. آمارهای غیررسمی حکایت از آن دارد که میزان صادرات کشور در 2 ماه نخست 1403 به شدت کاهش یافته است. این موضوع نتیجه افزایش سخت‌گیری بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات رقم خورده است. بانک مرکزی طی 2 اقدام متوالی ضربه‌هایی کاری به صادرکنندگان بخش‌های مختلف تولیدی وارد کرد. اولین ضربه بانک مرکزی به صنایع صادرکننده، الزام آن‌ها برای بازگرداندن 100 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور و فروش در سامانه نیما در شرایطی است که نرخ حواله ارز در بازار مبادله و نرخ دلار در بازار آزاد فاصله حدود 43 درصدی دارد. در این شرایط الزام صنایع کشور به بازگرداندن ارز صادراتی و فروش با این نرخ باعث می‌شود تا صنایع کشور متضرر شوند. گام بعدی بانک مرکزی برای فشار بر صادرکنندگان، ممنوعیت بازگشت طلا به جای ارز در رفع تعهد صادراتی بود. در شرایطی که تحریم بازگشت ارز حاصل از صادرات را دشوار کرده است؛ مجوز واردات طلا به جای ارز، گامی مهم از سوی بانک مرکزی برای تسهیل رفع تعهد ارزی بود که این رویه نیز لغو شد.

توسعه فولاد خوزستان، آینده این تولیدکننده را تضمین می‌کند

در حالی که فولاد خوزستان با بهبود داده‌های تولید و فروش مواجه است؛ این شرکت فولادی طرح‌های توسعه‌ای متعددی را نیز در دست اجرا دارد که این پروژه‌ها متضمن حفظ ارزش آن در آینده هستند.

فولاد خوزستان در راستای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خود ۴۰ همت (۴۰‌هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری انجام داده است. طرح زمزم 3 یکی از پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت بود که ظرف روزهای پایانی سال گذشته تکمیل و وارد مدار تولید شد و از این پس سهامداران از سود حاصل از تولید و فروش محصولات این واحد بهره‌مند می‌شوند.

در عین حال فولاد خوزستان برنامه تولید 13 میلیون و 600 هزار تن فولاد در افق 1410 را مدنظر دارد و در این راستا پروژه‌های توسعه‌ای متعددی را نیز تعریف کرده است. اگرچه این پروژه‌ها در زمان اجرا هزینه‌بر هستند، اما آینده این شرکت را تضمین می‌کنند. در عین حال فولاد خوزستان برای تثبیت تولید در بلند مدت و رفع چالش انرژی نسبت به سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه برق نیز اقدام کرده که اجرای این پروژه متضمن حفظ تولید در زمان بروز چالش برق در کشور خواهد بود.

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/49yk
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان