چهارشنبه 13 تیر 1403

۳۳ درصد از سهام بانک سینا بابت طلب ارزی تملیک شد

رئیس صندوق توسعه ملی با اعلام میزان تسهیلات اعطایی و معرفی بزرگترین بدهکار از تهاتر ۳۳ درصد سهام بانک سینا با طلب ارزی بنیاد خبر داد.

به گزارش اکوبان نیوز، مهدی غضنفری در همایش بین المللی صندوق توسعه ملی با اشاره به نقش آفرینی در اجرای برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش گاز و نفت و میعانات گازی و فراورده های نفتی به ثروت های ماندگار ، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی تشکیل شده است.

صندوق در فضای ارزی از نزدیک 360 طرح ارزی پشتیبانی می کند و 36 میلیارد دلار به صورت تسهیلات یا سپرده گذاری در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. صندوق حدود 95 هزار میلیارد تومان منابع ریالی دارد که در اختیار بانک ها است و بانک ها تصمیم می گیرند به کدام متقاضی تحویل شود. صندوق تثبیت بازار سرمایه هم بخش دیگری از فعالیت ها است.

26.8 میلیارد دلار جمع کل تسهیلات صندوق توسعه ملی است و طبق معمول 20.7 میلیارد دلار، تسهیلات به دولت داده شده است. بخش نفت و گاز منابع بیشتری از صندوق را به خود اختصاص دادند و بعد از آن پالایشگاه ها بودند.
از 36.5 میلیارد دلار تسهیلات اعطایی 26.5 میلیارد دلار سررسید و 8.37 میلیارد دلار وصول شده و حدود 17.76 میلیارد دلار پس داده نشده است. حدود 48 درصد عدم کار آمدی در تسهیلات (شاخص نکول مطالبات صندوق) دیده می شود.
4.4 میلیارد دلار وصول مطالبات در دولت فعلی بود در حالی که وصول مطالبات از دولت ها تا دولت فعلی 1.1 میلیارد دلار بود. وصول مطالبات از طریق تهاتر بسیار کم و حدود 0.12 میلیارد دلار و برای بدهکاران بود که تهاتر با سهام به اجبار صورت گرفت. مثلا بجای پول، بانک سینا تملیک شد. ( 33 درصد از سهام بانک سینا با مجوز بانک مرکزی از طریق مطالبات از بنیاد مستضعفان و به ارزش 33 درصد سهام بانک با مطالبات تهاتر شد.)
یکی از بدهکاران بزرگ شرکت ملی نفت و بعد از آن نیروگاه ها هستند. سایر بخش های صنعتی بدهی کمتری داشته اند. دو بخشی که انتظار می رود تحول در توسعه ایجاد کنند در بازگرداندن منابع موفق نبودند.

9 میلیارد دلار طرح در دستور کار
حدود 9 میلیارد دلار طرح امضا خواهد شد. دو آبرسانی از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی است. طرح بعدی شیرین سازی و انتقال آی خلیج فارس به استان های فارس و اصفهان است. طرح بعدی pdh پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و pdh پتروشیمی تدبیر و طرح های دیگر است. البته غیر این طرح ها حدود 4.7 میلیارد دلار نیز طرح در دست بانک ها و در حوزه انرژی های تجدید پذیر است.

دو شرط تسهیلات
تسهیلات دهی در صندوق همچنان وجود دارد اما دو شرط دارد. اول اینکه صندوق باید سودآوری مطلوبی از مشارکت یا تسهیلات دهی داشته باشد و نکته دیگر اینکه ریسک کاهش داشته باشد. در گذشته صندوق صرفاً تسهیلات می داد اما وظیفه بنگاه داری نیست بلکه سرمایه گذاری غیر مداخله ای است.
راه اندازی پروژه 5 بخش دارد، اول تامین مالی، سپس اجرای طرح، تولید و بهره برداری، پیامد و سناریوهای خروج است. صندوق توسعه ملی با اجرای طرح و تولید و بهره برداری کاری ندارد. صندوق در پیامدهای محصول و بعد از آن خارج می شود.

وام 100 میلیارد دلاری به دولت ها
بطور میانگین 2.7 میلیارد دلار شاخص تعداد امهال ها برای هر پروژه بود. همچنین شاخص تعهدپذیری بانک های عامل نسبت به منبع صندوق حدود 8 از 25 میلیارد دلار بود.
حدود 100 میلیارد دلار به دولت ها وام داده شده که مدعی هستند باید از روال قانونی پس گرفته شود.  میادین نفت و گاز بویژه میادینی که دست نخورده به صندوق بدهید تا به بخش خصوصی بسپارد و سهم بخش دولت بجای بدهی به صندوق منتقل شود. طبق محاسبات حدود یک میلیون بشکه از این ذخایر بدست می آید که حدودا سالی 12 میلیارد دلار خالص درامد ارزی خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/1vjc
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان