به گزارش اکوبان نیوز، هجوم اتباع خارجی به برخی از مناطق تهران جای نگرانی است، به طوری که اجاره خانهها در این مناطق برای اهالی قدیمی این مناطق سخت شده و به گفته برخی شهروندان، دیگر جای ایرانیها در این مناطق نیست!
سال هاست که افغانها در گوشه به گوشه شهر بزرگی مثل تهران سکونت دارند به طوری که خانواده این گروه به نوعی بزرگترین خانواده اتباع خارجی در ایران شده اند.
بنا به اعلام سازمان بینالمللی مهاجرت، برای اولین بار و پس از ۴۰ سال، روند بازگشت اتباع افغان به داخل ایران تسریع شده است، به طوری که در سه سال گذشته ۳.۷ میلیون افغانستانی به ایران بازگشتهاند.
از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستانی سرزمین خود را ترک کردهاند. سازمان بینالمللی مهاجرت میگوید از این میان یک میلیون افغانستانی به کشورهای اروپایی پناه برده و ۸۵ درصد به کشورهای همسایه رفتهاند. در گزارش این آژانس متعلق به سازمان ملل آمده است که حدود ۷۰ درصد از افغانستانیهایی که به ایران مهاجرت میکنند، میگویند به دلیل نبود فرصتهای شغلی سرزمین خود را ترک کردهاند.
بازار مسکن به کدام سو می رود؟
حالا وضعیت بازگشت اتباع خارجی از ایران سرعت گرفته است و انتظار مردم از مسئولان برای ساماندهی حداقلی بازار مسکن در تهران بیشتر شده است.
در این بین هادی سرخوش فعال و تحلیلگر بازار مسکن در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه کدام مناطق پایتخت، محل سکونت اتباع خارجی به ویژه افاغنه هستند؟ گفت: برخی محلات در هر منطقه از تهران محل سکونت اتباع خارجی است؛ در منطقهای از شمال، مرکز، جنوب و شرق و غرب تهران نیست که افغانیها در آن سکونت نداشته باشند و این موضوع همهگیری شده است.
وی ادامه داد: برخی از محلات دارای خانههای بی سند هستند و اجاره آن برای صاحبخانهها بسیار سخت شده است؛ از این رو این محلات برای اسکان افغانها بسیار مهم است چراکه قانونی برای به دردسر افتادن آنها وجود ندارد.
سرخوش با اشاره به اینکه در بخشهایی از منطقه درکه (شهرداری منطقه ۱) در دامنه کوههای شمالی تهران، افغانها سکونت دارند، گفت: برخی از واحدهای مسکونی در این منطقه بدون سند هستند و صاحب خانهها ترجیح میدهند که خانههای خود را به افغانها اجاره داده دهند. از این رو این منطقه مانند سایر مناطق که خانههای بدون سند دارد، محل سکونت افغانها شده است.