دوشنبه 1 تیر 1405

آنچه در مذاکرات سوئیس گذشت

هیئت مذاکره‌کننده ایران «میناب ۱۶۸» پس از ساعت ها گفت‌وگوی فشرده در سوئیس، با دستاوردهایی از جمله ایجاد سازوکار نظارت بر آتش‌بس لبنان، تعلیق تحریم‌های صادرات نفت و پتروشیمی و آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده، زوریخ را ترک کرد. با این حال، اعلام رسمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) درباره لغو تحریم‌های نفتی هنوز منتشر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری اکوبان، هیئت مذاکره‌کننده ایران که عصر شنبه راهی سوئیس شده بود، پس از ۱۸ ساعت گفت‌وگوی فشرده در نشست‌های دوجانبه و چهارجانبه، سرانجام با دستاوردهایی مهم زوریخ را ترک کرد. در ادامه، روایت کامل آنچه در این ۱۸ ساعت گذشت را می‌خوانید.

 

شامگاه شنبه ۳۰ خرداد؛ ورود هیئت ایرانی به زوریخ

هیئت مذاکره‌کننده ایران «میناب ۱۶۸» به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور سیدعباس عراقچی، عبدالناصر همتی، حمید بورد و جمعی از مقامات ارشد، وارد زوریخ سوئیس شد. هدف اصلی این سفر، پیگیری اجرای بندهای کلیدی تفاهم‌نامه اسلام‌آباد و مطالبه اجرای تعهدات آمریکا اعلام شد.

 

صبح یکشنبه ۳۱ خرداد؛ نشست‌های دوجانبه با میانجی‌ها

هیئت ایرانی با برگزاری جلسات دوجانبه با میانجی‌های قطری و پاکستانی، آمادگی خود را برای نشست چهارجانبه اعلام کرد. در این مرحله، ایران بارها بر اجرای کامل بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ تفاهم‌نامه تأکید کرد.

 

بعدازظهر یکشنبه ۳۱ خرداد؛ آغاز نشست چهارجانبه

نشست چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان در هتل بورگن‌اشتوک آغاز شد. هیئت ایرانی نگرانی‌ها و اعتراضات خود را درباره بدعهدی آمریکا و تداوم نقض آتش‌بس در لبنان توسط رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

 

ساعت ۱۸:۰۰ یکشنبه ۳۱ خرداد؛ خروج ایران از نشست در پی تهدید ترامپ

پس از ۸۰ دقیقه گفت‌وگو، اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ در رسانه‌ها منتشر شد و هیئت ایرانی بلافاصله خروج خود از نشست را اعلام کرد و اعلام کرد در چنین شرایطی حاضر به ادامه مذاکره نیست.

 

شب یکشنبه ۳۱ خرداد؛ تبادل پیام‌ها از طریق میانجی‌ها

میانجی‌های قطری و پاکستانی تلاش‌های گسترده‌ای برای بازگشت ایران به میز مذاکره انجام دادند. هیئت ایرانی تأکید کرد که ادامه گفت‌وگوها به صورت مستقیم و در چارچوب چهارجانبه نخواهد بود و صرفاً از طریق تبادل پیام با میانجی‌گری قطر و پاکستان ادامه خواهد یافت.

 

ساعات اولیه بامداد دوشنبه ۱ تیر؛ دستاوردهای نهایی مذاکرات

پس از ۱۸ ساعت مذاکره فشرده، نتایج زیر حاصل شد:

 

· ایجاد سازوکار نظارت بر ادامه توقف جنگ در لبنان با حضور میانجی‌ها

· تعلیق تحریم‌های صادرات نفت و پتروشیمی ایران

· آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران

· پیش‌بینی سازوکار برای عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز

· توافق برای برگزاری جلسات تیم‌های فنی از امروز (دوشنبه)

 

بامداد دوشنبه ۱ تیر؛ واکنش‌ها و خروج هیئت ایرانی

سیدعباس عراقچی در شبکه ایکس نوشت: «میانجی‌گری خستگی‌ناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفت‌های بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد. تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصره دریایی برداشته شد، برخی از دارایی‌های مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد.»

 

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه نیز تأکید کرد: «مبنای کار، تعهد در مقابل تعهد است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد اجرای تعهدات طرف مقابل، از همه اهرم‌های خود برای اطمینان از اجرای آن تعهدات بهره خواهد گرفت.»

 

با این حال، بررسی صفحه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) نشان می‌دهد که تا این لحظه هیچ اعلام رسمی درباره معافیت تحریم نفت ایران منتشر نشده است.

 

هیئت مذاکره‌کننده ایران ساعاتی قبل فرودگاه زوریخ را ترک کرد. کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر خارجه، ریاست تیم کارشناسی باقی‌مانده در سوئیس را بر عهده دارد و جلسات تیم‌های فنی از امروز (دوشنبه) با حضور کارشناسان دو طرف و میانجی‌ها ادامه خواهد یافت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر: https://ecobannews.com/grlq
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + دوازده =

ویـــژه اکـوبان

آخرین اخبار اکوبان

پر بازدید ترین اخبار اکوبان

مطالب مشابه در اکوبان