به گزارش اکوبان، محدودیت های ناشی از کمبود انرژی در سال های اخیر شرایط را برای توسعه تولید فولادی ها سخت کرده است. این در حالی است که بسیاری از واحدهای فولادی با شروع بحران انرژی به سمت سرمایه گذاری برای رفع این محدودیت ها رفتند و پروژه های مختلفی در زمینه اجرای نیروگاه کلید خورده است.
شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان شمش فولادی ایران نیز از این بحران مستثنی نبوده و اقداماتی را برای رفع آن در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که این مجموعه در استراتژی تدوین شده خود برای سال 1410 تولید 13.6 میلیون تنی را هدف گذاری کرده است و تلاش می کند نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور با تولید انواع محصولات فولادی تخت و طویل برای عرضه به بازارهای داخلی و صادراتی ایفا کند.
براساس همین نقش آفرینی این مجموعه در 7 ماهه ابتدایی سال جاری با وجود بحران برق در فصل تابستان ، سهم خود در بازار داخلی را نسبت به سال گذشته ارتقا داده است. این مجموعه در 7 ماهه اول سال جاری به 659 هزار 600 تن شمش فولادی را معامله کرده است. با این حجم از معاملات میزان سهم فولاد خوزستان از بازار شمش فولاد به 16.8 درصدی رسیده است. در کنار آن نیز میزان تامین بازار داخلی نیز در 7 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 14.3 درصدی همراه شده است.
این رشد حضور و افزایش معاملات نشان می دهد که این مجموعه با وجود بحران های موجود توانسته جایگاه خود را حفظ و در کنار آن اقداماتی در راستای رشد تولید و سهم خود داشته باشد.
اما چطور فولاد خوزستان توانسته در کنار بحران های موجود به این رشد دست پیدا کرده و بحران های کمبود برق را پشت سر بگذارد.
یکی از مهمترین اقدامات این مجموعه مدیریت بحرانی است که برای عبور از این چالش در دستور کار قرار داده است . درواقع نگاه مدیران و تیم اجرایی آن باعث شده تا فولاد خوزستان امروز خوش درخشیده و در کنار با همکاری با شرکت های دانش بنیان عمده نیازهای خود به تجهیزات و تکنولوژی را با کاهش ارزبری در داخل کشور تامین کند. همین موضوع سهم بسزای در ارتقای خطوط تولید و همچنین کاهش مصرف انرژی دارد.
اما در کنار آن نمی توان از نقش واحد احیای مستقیم زمزم3 چشم پوشی کرد. بهره برداری از این مگامدول در سال گذشته باعث شد تا تولید در این مجموعه در بخش آهن اسفنجی نیز با رشد همراه شود. بر همین اساس آمارهای نشان می دهد در 7 ماهه سال جاری 521 هزار و 300 تن معامله آهن اسفنجی فولاد خوزستان در بورس کالا به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 160 درصدی همراه شده است. همین رشد معامله باعث شده تا این مجموعه سهم بازار خود در حوزه آهن اسفنجی را هم 7.6 درصد افزایش دهد.
اما با این حال محدودیت های برقی باعث شده تا فولاد خوزستان به میزان 750 هزار تن از تولید خود را از دست بدهد.
هرچند این مجموعه 7 ماهه اول سال را به سختی اما درخشان پشت سر گذاشته است اما باید دید که این مجموعه برای عبور از بحران های گازی نیز چه برنامه ای دارد.